Voor eeuwig in de Brugse geschiedenisboeken: Ruud Vormer stopt met voetballen

Vandaag bereikte ons het nieuws dat Ruud Vormer zijn voetbalschoenen opbergt. Na zijn heroïsche periode bij Club Brugge ging de Nederlander nog aan de slag bij Zulte-Waregem, maar hij besluit daar nu zijn laatste contractjaar niet aan te vatten. Vormer is een absolute legende van Blauw-Zwart en staat voor altijd in de Brugse geschiedenisboeken.

Foto: Instagram Ruud Vormer

Ruud Vormer stopt met voetballen. Dat maakte hij bekend in een filmpje via Instagram. Vormer besliste om niet meer aan zijn laatste contractjaar te beginnen en dus zijn carrière te beëindigen. De Nederlander heeft alles gezien en meegemaakt en zijn loopbaan zal altijd gekenmerkt zijn door zijn gloriejaren bij Club Brugge, waar hij 9 en een half jaar het mooie weer maakte en de titels aan elkaar reeg.

Vormer kwam in september 2014 naar Brugge vanuit Feyenoord, waar ze hem liever kwijt dan rijk waren aangezien ze er niet meer dan een bankzitter in zagen. De Nederlander bracht meteen wat de Brugse fans zo graag zien: grinta en overwinningsdrang (denk maar aan filmpjes als ‘doorgaan, kapotmaken’ of ‘tegen f**king Anderlecht). Niemand had het vooraf gedacht, maar Vormer was de grote spilfiguur in de renaissance van Blauw-Zwart. Met hem als aanvoerder eindige de droge periode zonder trofeeën en werd Club weer de onbetwiste nummer 1 van het Belgische voetbal.

Het palmares spreekt voor zich: Het begon allemaal met de bekerwinst tegen aartsrivaal Anderlecht waarbij Refaelov in het absolute slot voor de eerste trofee in iets minder dan 10 jaar zorgde. Daarna bleef het trofeeën regenen voor Vormer. 4 keer de Supercup en 5 keer de Belgische landstitel zorgen ervoor dat zijn palmares bij de allerbeste in de Brugse geschiedenis hoort. Ook individueel scoorde de (voormalige) middenvelder, want in 2017 won Vormer de Gouden Schoen.

De voormalige Gouden Schoen speelde uiteindelijk 356 wedstrijden voor Club Brugge. Hij scoorde daarin 63 keer en gaf 95 assists. Blauw-Zwart neemt op die manier afscheid van een absoluut icoon.

Vormer nam afscheid met de volgende woorden: “Vanaf dat ik kon lopen, was dat met de bal. Mijn grote droom was profvoetballer. Ik ben nu 36, en nooit in mijn leven had ik gedacht om zo’n geweldige en gelukkige carrière te maken als voetballer. Vanaf mijn debuut tot de Champions League-wedstrijden. Van het Nederlands elftal tot de Gouden Schoen. Mijn vrouw en kinderen, mijn familie en de fans: ik wil jullie bedanken voor alles wat jullie deden. Maar na al die jaren met passie, inzet en voetbalgenot is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Een hoofdstuk waarbij ik vaarwel zeg aan mijn actieve carrière. Eentje waarbij ik mijn voetbalschoenen niet langer aantrek. Bedankt voor alles!” Bekijk zijn video hieronder:

Michael Van Hastel

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.